• Czwartek, 27 lutego 2020

    imieniny: Gabriela, Anastazji

Kolej w awangardzie transportu

Środa, 29 stycznia 2020 (21:03)

II Kongres Rozwoju Kolei odbył się dzisiaj w Warszawie. Kongres wyznacza dalsze kierunki rozwoju transportu kolejowego w Polsce.

 

Kolej jest jedną ze strategicznych gałęzi przemysłu RP, miała, ma i będzie miała znaczenie strategiczne i militarne dla całej gospodarki państwowej – oświadczył Andrzej Duda podczas otwarcia II Kongresu Rozwoju Kolei w Warszawie.

Prezydent podczas swojego wystąpienia podkreślał znaczenie kolei zarówno w przemysle polskim, jak i na arenie międzynarodowej. – Patrząc na historię ostatnich 30 lat, można powiedzieć, że kolej najpierw znalazła się w głębokim regresie, a potem powoli zaczęła wracać – stwierdził Andrzej Duda. Wyraził też nadzieję, że kolej będzie „nabierała prędkości” i przez najbliższe dziesięciolecia „nikt nie zdoła tego pociągu wyhamować”.

Prezydent zwrócił uwagę na konieczność przywrócenia nieistniejących już połączeń oraz na wybudowanie nowych. Deklarował, że jeśli niektóre połączenia okażą się niedochodowe, będą mogły otrzymać dotacje. Prezydent ocenił też, że choć istotną rolę w zmianie stanu rzeczy na kolei odgrywają samorządy, to powinny one zyskać wsparcie centralne, także ze strony instytucji kolejowych.

– Dla biznesu, a zwłaszcza dla przemysłu, który potrzebuje transportować towary, najistotniejsze są połączenia [...] przede wszystkim kolejowe – powiedział prezydent. Wspominał  też o „szeroko zakrojonym” planie modernizacyjnym, który jest realizowany na przestrzeni ostatnich lat. Wskazał między innymi na plany rozbudowy portów. – Chcemy m.in. jako element Trójmorza rozbudować przede wszystkim porty w Gdyni i Gdańsku – wymienił.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk przypomniał, że w 2019 r. kolej przewiozła rekordową liczbę pasażerów – 335 mln, wobec 280 mln w 2015 r. Zauważył, że można osiągnąć rekordowe wyniki przy jednoczesnej realizacji rekordowych nakładów na przebudowę infrastruktury kolejowej. Przypomniał, że przywrócono ruch kolejowy do wielu miast, gdzie pociągi przestały przyjeżdżać.

Wskazał, że w zeszłym roku na inwestycje kolejowe wydano ponad 16,6 mld zł.

AB, PAP