• Sobota, 21 lipca 2018

    imieniny: Daniela, Wawrzyńca

Słabe wyniki "Rzeczpospolitej"

Środa, 6 czerwca 2012 (15:03)

Ponad 25 proc. spadła sprzedaż "Rzeczpospolitej" w kwietniu br. Drugi dziennik wydawany przez "Presspublikę" - "Parkiet Gazeta Giełdy" - zanotował ponad 20-procentowy spadek sprzedaży - wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy (ZKDP), który przedstawił raport o sprzedaży prasy w Polsce w kwietniu br.

Sprzedaż "Rzeczpospolitej" spadła o 25,1 proc. - do 78 964 egz., a "Parkietu Gazety Giełdy" o 20,8 proc. - do 4301 egz. Wynik ten przekłada się na ostatnie decyzje zarządu Presspubliki (wydacy m.in. "Rzeczpospolitej" i "Uważam Rze"), który zdecydował o redukcji zatrudnienia w wydawnictwie. Pracę straci co najmniej 100 osób. Jak podaje Press.pl, nieoficjalnie mówi się, że dziennikarskie etaty mają stracić osoby o proporcjonalnie wysokiej podstawie pensji i małej wierszówce. Natomiast oficjalna informacja mówi, że zwolnienia będą przeprowadzone we wszystkich pionach Presspubliki. - Zachowamy najczęściej cytowanych autorów, ale aby mieć z czego wypłacać pensje, musimy realizować program oszczędności - powiedział pressserwisowi Tomasz Wróblewski, redaktor naczelny "Rzeczpospolitej" i wiceprezes zarządu Presspubliki.

Zarząd o swojej decyzji powiadomił już zwiazki zawodowe, które nie wykluczają wejścia w spór zbiorowy z pracodawcą.

Z danych ZKDP wynika, że spośród tytułów ogólnopolskich w kwietniu udało się poprawić wyniki sprzedaży (w porównaniu z kwietniem ub.r.) "Faktowi" (Ringier Axel Springer Polska). Ze średnią wynoszącą 409 572 egz. pozostaje on liderem sprzedaży wśród gazet codziennych. W kwietniu br. jego średnia sprzedaż była wyższa od tej z kwietnia ub.r. o 3,4 procent. Spadku sprzedaży nie zanotował też drugi dziennik Ringier Axel Springer Polska - "Przegląd Sportowy". Jego wynik (44 573 egz.) był o 0,3 proc. lepszy niż w kwietniu ub.r.

"Gazeta Wyborcza" (Agora SA) miała średnią 247 408 egz. (spadek o 13,7 proc.), a "Super Express" (Murator SA) - 164 706 egz. (spadek o 9,4 proc.).
W przypadku niektórych dzienników, tak jak w segmencie tygodników opinii, w danych ZKDP coraz bardziej zauważalna jest rozpiętość między deklarowanymi wynikami średniej sprzedaży ogółem (sprzedaż kioskowa i prenumerata) a średnim rozpowszechnianiem płatnym razem (obejmuje także prenumeratę e-wydań).
 
Iza Kozłowska