• Czwartek, 17 sierpnia 2017

    imieniny: Jacka, Żanny, Mirona

Prawo

Reklama w prokuraturze

Piątek, 11 sierpnia 2017 (20:53)

Obraźliwe gesty wobec Powstania Warszawskiego widoczne w reklamie koncernu spożywczego Maspex powinna ścigać prokuratura – twierdzą warszawscy radni PiS.

 

Radni zarzucają koncernowi naruszenie artykułu 133 kodeksu karnego, który mówi o znieważeniu godności Narodu Polskiego.

– Uważamy, że ta forma reklamy wypełnia znamiona tego czynu zabronionego – zaznaczył Jacek Ozdoba, radny dzielnicy Mokotów. – Chcemy zaapelować o wyciągnięcie konsekwencji prawnych wobec podmiotu, który wypuścił tę reklamę w mediach społecznościowych – stwierdził Jakub Banaszek, radny dzielnicy Ochota.

Chodzi o reklamę napoju energetycznego Tiger, która została zamieszczona w mediach społecznościowych na profilu firmy Maspex w dniu 1 sierpnia. Po szeregu negatywnych komentarzy plakat został usunięty.

Banaszek nie ma wątpliwości, że była to skandaliczna reklama. – Jeżeli my nie będziemy pamiętać o naszej historii, nie będziemy o nią dbać, to obywatele innych krajów będą prowadzić negatywną kampanię wobec nas – podkreślił radny.

Błąd czy strategia?

Koncern Maspex wystosował przeprosiny i wpłacił niewielką w stosunku do wydatków reklamowych kwotę na konto Światowego Związku Żołnierzy AK w ramach Zbiórki dla Powstańców. „Jest nam ogromnie przykro z powodu publikacji grafiki, która pojawiła się w dniu 1 sierpnia na profilu Instagramowym marki. Bardzo przepraszamy za ten błąd, który nie powinien się wydarzyć” – napisano w komunikacie.

Jacek Ozdoba uważa, że nie był to jakiś błąd firmy reklamowej, tylko „celowe zagranie w celu zysku dla firmy”. – Chciałbym wiedzieć, czy np. ze sprzedaży tego energetyka zyski dla firmy nie będą o wiele większe niż kwota, którą wpłacono na rzecz Muzeum Powstania Warszawskiego, czyli tych 500 tys. zł – pytał. Radni poinformowali, że skarga do prokuratury dotyczy także plakatu reklamowego na 10 kwietnia, zamieszczonego wcześniej na koncie firmy.

– Ta firma działa z premedytacją, to nie jest pierwsza tego typu reklama. Wcześniej były na 10 kwietnia, na Boże Ciało, a teraz na Powstanie Warszawskie – zwraca uwagę Ozdoba w rozmowie z „Naszym Dziennikiem”. – Forma przeprosin i wpłacenie darowizny jest zabiegiem pijarowskim, żeby złagodzić dalsze konsekwencje. Może się okazać, że zyski firmy po tej reklamie były wyższe niż ta zapłacona kwota – ocenia radny.

Dlatego wskazuje na zasadność jasnego zapisu w kodeksie karnym, który by uznawał tego typu praktyki za przestępstwo. – Zaapeluję do parlamentarzystów o ewentualną penalizację, czyli dodanie do artykułu 133 dodatkowego paragrafu związanego z funkcjonowaniem takich reklam czy agencji pijarowskich, które naruszają warstwę godności Narodu Polskiego, wykorzystują symbole narodowe w celach zysku – stwierdził Ozdoba.

Jednocześnie w internecie pojawia się wiele głosów wzywających do bojkotu konsumenckiego.

Radny podkreśla, że nie można dopuszczać dla zysku do przekraczania określonych sfer, symboliki ważnej dla Polaków.

Koncern spożywczy Maspex Wadowice produkuje szereg artykułów. Są to m.in.: soki i napoje pod markami: Tymbark, Caprio, DrWitt, Tarczyn, Kubuś; makarony: Lubella, Malma; dżemy i sosy Łowicz; keczupy Kotlin, Włocławek; kakao Decomorreno; śmietanki Cremona; herbatki Ekoland; witaminy Plusssz; płatki Mlekołaki; dodatki do dań Fruktus; przetwory warzywne Krakus.

Zenon Baranowski